מר אירופה

חברת הובלות ומנופים גדולה בגרמניה – Viktor Baumann בע"מ – קיבלה לידיה זה עתה את המשאית המוגדרת כחזקה ביותר באירופה למשימות גרירת מטענים חורגים. מדובר בהסבה שבוצעה על ידי חברה המתמחה בכך של משאית מ.א.ן TGX 41.640 8×4 ארבע-סרני סטנדרטית, לייעודה החדש, והיא מגיעה בדיוק 11 חודשים לאחר ביצוע ההזמנה. חברת Viktor Baumann מתמחה בין היתר בהובלת מטענים אולטרא-כבדים, בכלל זה גם בדרכים מפותלות ותלולות, ולשם כך נזקקה למשאית גוררת עם יכולות מיוחדות, שתתווסף לצי הגדול שכבר עובד אצלה.

המשאית המשודרגת על בסיס מ.א.ן כפי שהוזמנה על ידי חברת ההובלות הגרמנייה

המשאית המשודרגת על בסיס מ.א.ן כפי שהוזמנה על ידי חברת ההובלות הגרמנייה

במהלך מסיבת עיתונאים חגיגית שערכו במשותף חברת ההובלות המזמינה וחברת Toni Maurer המתמחה בהכנת ובהסבת משאיות ליישומים מיוחדים, נחשף ה'סוס' הגורר הייחודי בפני המבקרים, והוא הראשון מבין שניים זהים שהוזמנו. השני נמצא בשלבי הייצור האחרונים ויימסר בקרוב גם הוא לחברה. בחברה מסבירים את הצורך בשתי משאיות כאלו במשימות הובלת מטענים אולטרא-כבדים או ארוכים, הדורשים משאית גוררת ומשאית דוחפת במקביל, ובחברה רצו ששתי המשאיות האלו תהיינה זהות בכל. ההתבססות על מ.א.ן היא חריגה וראשונית עבור חברת Viktor Baumann, שכן כל הצי של משאיות הגרירה המיוחדות התבסס עד כה על מרצדס.

מ.א.ן TGX 41.640 8x4

זה הבסיס להסבה: מ.א.ן TGX 41.640 8×4 סדרתית

מ.א.ן TGX 41.640 8×4 היא משאית המיועדת למשימות גרירה כבדה, כפי שהיא מוצעת באופן סדרתי לכל דורש על ידי מחלקת המשאיות המיוחדות של מ.א.ן. ללקוח יש אפשריות להתאים את המשאית לפי צרכיו, אך במידה מוגבלת, ולא מדובר ביכולת לשנות מהותית את המרכב, המבנה, המערכות וכיו"ב. לשם כך נרכשה משאית כזו כחדשה, והועברה לטיפולו של המומחה לדבר – Toni Maurer, כאמור. בסדנת החברה פורקה המשאית לגורמים והוחל בבנייתה מחדש בהתאם למפרט המאוד קשוח ומאתגר של אנשי Viktor Baumann, שעיקרו היה "כושר גרירה כולל של עד 1,000 טון, הינע לכל הגלגלים, קבינה מרווחת למרחקים ארוכים וגובה מרבי של 4.0 מטרים". אלברט לידל (Albert Liedl), המהנדס הראשי בחברת Toni Maurer, הסביר כי הסעיף של הצורך בהינע לכל הגלגלים הוא שהכריע את הכף לטובת מ.א.ן. "מ.א.ן סיפקה מקום מובנה להעברת סרנים נוספים – מה שלא בא בחשבון אצל המתחרים, ולכן לא היו התלבטויות על בסיס איזו משאית נבנה את המוצר המבוקש". נציין שהמשאית המקורית של מ.א.ן נשענת על 4 סרנים ו-4 מתוך 8 גלגליה מונעים.

עד כה כלל צי המשאיות המיוחדוות של חברת Viktor Baumann משאיות מרצדס בלבד. בתמונה: דוגמא לפרוייקט אופייני של החברה

עד כה כלל צי המשאיות המיוחדוות של חברת Viktor Baumann משאיות מרצדס בלבד. בתמונה: דוגמא לפרוייקט אופייני של החברה

המשאית של מ.א.ן הוזמנה עם מנוע 6-צילינדרים של מ.א.ן המציע 640 כ"ס. המומנט המקורי המרבי – כ-306 קג"מ – הועלה לאחר כיול מחדש ליותר מ-484 קג"מ אימתניים. תיבת ההילוכים היא מסוג Tipmatic 12 30 OD של ZF שתוכננה במיוחד לייעודה והיא מתיימרת לדעת לטפל היטב ברמות ההספק והמומנט אותם היא מעבירה אל הגלגלים. ממיר המומנט מוצע אף הוא על ידי ZF והוא מוגדר כ-Heavy Duty. כוח הבלימה באמצעות הריטרדר המיוחד מגיע ל-860 כ"ס ב-2,400 ס"ד, ובשילוב טורבו-EVB וריטרדר עד לכדי 1,337 כ"ס. החברה המסבה שקלה תחילה להתקין מערכת הינע הידרוסטאטית שתחבר את שני הסרנים הקדמיים למאמץ, אך לאחר חישובים ובחינות נוספות הוחלט ללכת על הינע באמצעות סרנים קשיחים, מאחר ואלו הציעו קשיחות ומאסיביות גבוהה יותר, כמו גם יכולת העברת כוח מדויקת יותר. את ההינע החסר לסרן הקדמי מבצעת מערכת הידראולית מאסיבית המבוססת על חיישני משקל והמחברת את הגלגלים הנוספים למאמץ, ומחברת אותם למנוע. חברת Toni Maurer תכננה ובנתה את כל יחידת הסרן הקדמי מחדש, לפי המפרט אותו קבעה, בכלל זה תיבת ההעברה, ההתאמות בשלדה וכיו"ב. מערכת הבולמים נבנתה אך היא מחדש, מתבססת על שיכוך הידראולי, וזאת במטרה לעמוד בעומסים החריגים מחד, ומאידך לשמר את הגובה המרבי המקסימלי, כפי שהלקוח הגדיר בהזמנתו. התקנת הקבינה נמוך יותר מבמקור גרמה אף היא ללא מעט כאב ראש עבור מהנדסי Toni Maurer, ואחר לא מעט שינויים הן בשלדה והן בבסיס הקבינה עצמה, היא חוברה למקומה תוך שמירה על אי חריגה מהגובה המרבי המאושר. בסופו של דבר נדרש גם תכנון וייצור תיבת העברה חדשה, שכן המקורית היתה גדולה מדי, במבנה החדש היא היתה פוגעת באופן מהותי במרווח הגחון ובנוסף היא לא התאימה להעביר כמויות הספק ומומנט כה גדולים. כך תכננו מהנדסי Toni Maurer – וייצרו – תיבה חדשה, מאסיבית, שטוחה וקומפקטית יותר לביצוע המשימה.
לאחר פירוק המשאית לגורמים הוחל בהרכבתה מחדש, תוך ביצוע כל ההתאמות, השינויים והתוספות. השלדה חוזקה בלא מעט מקומות. מרווח הסרנים – קדמי לשני הבא אחריו – הוגדל ב-25 ס"מ. ההישענות על בולמים הידראוליים במקום המערכת המקומית דרשה את העלאת כל השלדה מעל לסרנים בכ-25 ס"מ, בכדי לקבל את מרווח הגחון וגובה סף ההטענה המקורי. כל הבולמים ניתנים לכיול ולהרמה ולהורדה במקביל. מערכת זו היא גם פרי פיתוח עצמי של החברה המסבה.

עוד התווספו למשאית מדחס אוויר רב-עוצמה המונע על ידי משאבה הידראולית בספיקה של 530 ליטר/דקה; חיבור לשלדה של וו גרירה מיוחד היכול לעמוד בעומסי גרירה של 1,000 טון – מלפנים ומאחור; הכנת משטח מיוחד מאחור להתקנת משקולות; יציאות חשמל חיצוניות; עוד יציאות הידראוליות חיצוניות; תורה מסביב; התקנת מערכת היגוי הידראולית המסונכרנת עם צידוד הסרן הקדמי בסרן השני; ועוד.
על פי הרישוי הגרמני מורשית משאית אחת מהדגם שהוסב לגרור 500 טון. שתי משאיות – שתיהן גוררות או אחת גוררת ואחת דוחפת – מורשות לגרור 750 טון. שלוש משאיות – שתיים גוררות ואחת דוחפת – מורשות לגרור עד 1,002 טון. בכך הופכת המשאית המוסבת על בסיס מ.א.ן למשאית הגוררת החזקה ביותר באירופה כיום.
מסתבר שהקונספט שהוזמן על ידי חברת Viktor Baumann ויושם ויוצר על ידי Toni Maurer עורר לא מעט עניין בתחום ותגובות נלהבות, עד כדי התעניינות מסחרית במשאית גוררת כזו. בינתיים התקבלה – על ידי לקוח אחר – הזמנה נוספת למשאית כזו בדיוק, מה שנותן לחברת Viktor Baumann זמן קצר להתבשם מהייחוד והמקוריות.