הטנדר של טסלה נחשף!

העתיד כבר כאן; טסלה חושפת טנדר שנראה כאילו לקוח מסרט בדיוני, אבל יש מצב שבקרוב נראה אותו גם אצלנו. כל הפרטים בידיעה

Tesla Cybertruck

כל מי שעוקב אחר עולם הרכב בכלל, לבטח אחר תחום רכבי העבודה, יעיד שמעולם לא נולד רכב חדש לאחר תקופה כה ארוכה, דרוכה, מלאה ספקולציות וניחושים, ספינים ודיסאינפורמציה כמו התקופה שנדרש לטנדר החשמלי של טסלה להיוולד; היזם-הכוכב אילון מאסק, איש העסקים האמריקאי יליד דרום אפריקה, שהתפרסם תחילה הודות למערכת הגבייה המפורסמת Pay-Pal אותה פיתחה חברתו ובהמשך אף יותר הודות לרכב החשמלי המשפחתי המצליח טסלה, חשף בסוף השבוע שעבר בטקס גרנדיוזי בקליפורניה את הטנדר החשמלי של טסלה – שנתיים בדיוק לאחר חשיפת המשאית החשמלית מתוצרת החברה.

Tesla Cybertruck

נזכיר כאן שטנדר הוא לא דבר מה בכך בארה"ב ובקנדה; זו תצורת הרכב המצליחה והנמכרת ביותר מזה עידנים, כך שהשקת טנדר חדש מהווה שם אירוע חשוב לא פחות, אם לא יותר, מהשקת כל מכונית מסגמנט אחר. הצהרות טסלה שהחלו כבר לפני מספר שנים אודות "טנדר העתיד החשמלי" אותה היא מפתחת הפכו עם הזמן לכדור שלג עצום של שמועות וניחושים, בכלל זה אינספור איורים ועיבודי מחשב בהם ניסו רבים וטובים לנחש כיצד ייראה אותו רכב עתידני מהפכני. קל להבין שאף אחד מהם לא היה בכיוון…

Tesla Cybertruck

עם חשיפת הטסלה Cybertruck – זה שם הטנדר – לא נותר ספק שבטסלה מבינים ביחסי ציבור, בהפתעות, בשיווק ובגישה שונה לכל דבר. הטנדר החדש בהחלט נראה עתידני, אולי אפילו יותר מדי, ובלי קשר לטעם וריח – אין ספק גם שמדובר ברעיון ובעיצוב ייחודיים ושונים לגמרי מהמוכר. אחת המטרות המוצהרות שעמדו מאחורי הפרוייקט הטנדר החשמלי של טסלה היה "לא לדמות לשום דבר אחר מוכר מהתחום", וקל לראות שמטרה זו הושגה.

Tesla Cybertruck

Tesla Cybertruck הוא רכב גדול, כמקובל בקטגוריה של הטנדרים האמריקאים מולם הוא מתחרה. האורך הכולל עומד על כ-590 ס"מ. הרוחב: כ-203 ס"מ והגובה כ-190 ס"מ. תא הנוסעים המרווח מיועד לשישה. מערכת המתלים יושבת על בולמי אוויר מתכווננים, המאפשרים העלאת והורדת המרכב – גם תוך כדי נסיעה – עד למרווח גחון של 40 ס"מ. נתון זה, יחד עם ההינע לכל הגלגלים (בשתיים מתוך שלוש הגרסאות המיועדות) ונתוני המרכב (זווית הגישה היא 35 מעלות וזווית הנטישה – 28 מעלות) מבטיחים גם יכולות שטח ראויות. ממדי וכושר הנשיאה של ארגז דומים לסטנדרט המוכר אצל הטנדרים האמריקאים הגדולים, עם כושר מטען מירבי של כ-1.6 טון בארגז. כושר הגרירה עומד על 6,350 ק"ג. לטנדר מערכות עזר בטיחותיות מתקדמות כפי שכבר ראינו בטסלה המשפחתיות, בכלל זה יכולת ניהוג חצי אוטומטי.

Tesla Cybertruck

המרכב עשוי סגסוגת פלדה מיוחדת העמידה בפני מכות פטיש, שריטות ו…ירי כדורי אקדח עד לקוטר 9 מילימטרים… גם הזכוכית מתיימרת להיות מסוג קשיח ועמיד במיוחד, ובסה"כ מובטח כי הטנדר החשמלי של טסלה עשוי חומרים חזקים ועמידים יותר מכל מרכב אחר המוכר בתעשיית הרכב כיום. טסלה Cybertruck מתיימר להציג קונספט חדש לגמרי לטנדר עבודה, קונספט שעד לרגע ההשקה, כפי הדגיש אילון מאסק, יו"ר טסלה, מוכר למעשה כבר כמאה שנים באותה המתכונת. מעבר לעיצוב האחר, בלשון המעטה, מציע הטנדר החשמלי מרכב אחוד – שיטת בניה שונה מסולם הפלדה עליו יושב מרכב נפרד המקובל בקטגוריה. המיתלים הנפרדים מהווים שינוי אף הם ביחס למקובל וכמובן היעדר הצורך בתא מנוע בחזית – מקום שמנוצל לטובת עוד חלל פנים ושמשה קדמית אדירת ממדים. עוד שונה מהמקובל בקטגוריה הם האפשרות לחפות את הארגז בכיסוי קשיח למניעת גניבה או פגיעת מזג אוויר במטען שבו, והפיכת דלת הארגז ל'רמפה' להעלאת או הורדת אופנוע, טרקטורון, רתכת או קומפרסור. כרכב חשמלי מציע הטסלה Cybertruck כמה יציאות חשמל ואפשרות נוחה להתחבר לרכב בכדי להפעיל כלי עבודה חשמליים.

Tesla Cybertruck

טסלה תציע 3 גרסאות של הטנדר: מנוע אחד עם הינע אחורי, שני מנועים – הינע כפול, או שלושה מנועים – עם הינע כפול. גודל חבילת המצברים היא בהתאם, כאשר החבילה הבסיסית מאפשרת טווח נסיעה (בין טעינות) של כ-400 ק"מ, והחבילה הגדולה ביותר – טווח של עד כ-800 ק"מ! החברה לא מפרסמת, באופן תמוה, נתוני הספק ומומנט של הגרסאות השונות.

Tesla Cybertruck

הביצועים שטסלה מפרסמת בהתייחס לטנדר החשמלי שלה נשמעים דמיוניים, אבל מי שכבר הבין את פוטנציאל הכוח והיכולות של מנועים חשמליים, יופתע פחות; האצה מעמידה ל-100 קמ"ש בגרסה החזקה ביותר (3 מנועים) תדרוש 2.9 שניות בלבד – נתון שיאפשר השארת ריח צמיגים שרופים לרוב מכוניות הספורט בשוק (הס מלהזכיר טנדרים כהשוואה…). רבע מייל – כ-400 מ' – יגמעו תוך 10.8 שניות בלבד בגרסת העל, עם הבטחה לאחיזת כביש "כשל רכבת על מסילה". הגרסה ה"חלשה" ביותר, זו עם המנוע היחיד וההינע האחורי בלבד, מתיימרת להשיג מהירות של 100 קמ"ש ממצב עמידה תוך 6.5 שניות בלבד. גם זה לא משהו להתבייש בו.

Tesla Cybertruck

הבעיה הכי גדולה – למתחרים – טמונה במחיר הצפוי; החל בכ-40,000$ לגרסת ההינע האחורית (מנוע אחד). מחיר זה דומה למחיר הבסיס של הטנדרים הגדולים של שברולט, ראם ופורד. גרסת העל, עם ההינע הכפול ושלושת המנועים, מוצעת בכ-70,000$. מחיר זה דומה למחירי הטנדרים הסטנדרטיים המתחרים בגרסאות המאובזרות שלהם, ואף פחות מחלק מהם, היותר מאובזרים. עם מחירים דומים – ופער בלתי נתפס בביצועים – על פניו נראה שאכן יש למתחרים בעיה. ועוד לא נגענו בנושא צריכת הדלק ועלויות התחזוקה.

בינתיים, טסלה נערכת לייצור ההמוני ומתחילה לקבל הזמנות. תחילת מסירת הטנדרים הראשונים ללקוחות מתוכננת להתחיל בסוף 2021. עד אז, אם התוכניות תתגשמנה, צפויה להיות נציגות לטסלה גם בישראל, כך שהסיכוי לראות גם את הטנדר של המותג אצלנו בהחלט סביר.  

Tesla Cybertruck