יונדאי מחשמלת את שוויץ

יונדאי החלה בחינה בתנאי אמת עם משאיות חשמליות על בסיס תא דלק. כל הפרטים בידיעה

יונדאי הקוריאנית, יצרנית משאיות כבדות – בין השאר, מתקדמת בצעד נוסף לקראת השקת משאית כל-חשמלית מתוצרתה לכלל הציבור. החברה החלה בפיילוט בתנאי אמת עם 10 משאיות ראשונות פרי פיתוחה המתבססות על טכנולוגיית תא דלק (Fuel Cell). בשיטה זו מומרת אנרגיה כימית, הנובעת מריאקציה בין חומר דלק לחומר מחמצן לכדי זרם חשמלי, כאשר אותו הזרם מנוצל הפעלת מנוע חשמלי. יתרונו העיקרי של תא הדלק על פני מצברים הוא בהיותו מעגל אנרגיה פתוח, המקבל חלק מהחומרים אותם הוא צריך מבחוץ ולא "מסתפק" במה שיש בתוך המצבר בלבד. במילים אחרות – כל זמן שיסופק לתא הדלק החומרים הנדרשים עבורו לייצר חשמל – הוא יכול לפעול ללא הפסקה וללא הצורך להטעינו.

יונדאי חשפה לפני שנה משאית קונספט המתבססת על טכנולוגיית תא הדלק כאשר הניסוי בו החלה זה עתה בשוויץ הנו חלק ממהלכי הפיתוח, הבחינה והניסוי של טכנולוגיה זו במשאיות הקונצרן.

המשאיות הראשונות הכל-חשמליות של יונדאי הן מדגם Xcient Fuel Cell והן משתתפות בפיילוט הנערך בשוויץ. תחילת הפיילוט עם משאיות אמיתיות, בתנאי אמת ובהתבסס על מרכבים וקבינות מן המוכן מהוות אינדיקציה ברורה לכך שמדובר בשלב מתקדם של הבחינה, ככל הנראה שלב אחד לפני החלת הייצור הסדרתי המוגמר. ביונדאי מתכננים להוסיף במהלך השנה עוד 40 משאיות דומות לעבודה בשוויץ ועד לשנת 2025 מסתר זה צפוי לעלות לכדי 1,600 משאיות. יודגש כי המשאיות המשתתפות בניסוי בשוויץ הן מורשות לתנועה על כביש ציבורי באותה המדינה – בדיוק כמו כל משאית אחרת.

במשאיות יונדאי Xcient Fuel Cell מותקנות שתי יחידות הינע חשמליות עם הספק של 95 קילו-ואט כל אחת (כ-130 כ"ס כ"א, יחד – כ-260 כ"ס). טווח הנסיעה עם מיכל "דלק" (מים) אחד עומד על כ-400 ק"מ. ה"תדלוק" (באמצעות מנגנון ומערכת מיוחדות למטרה זו) עורך בין 8 ל-20 דקות בלבד, ואז המשאית שוב מוכנה לנסיעה של 400 ק"מ נוספים.

יצויין כי במקביל לבחינת ופיתוח משאיות ה-Xcient Fuel Cell הבינוניות בגודלן, עובדים ביונדאי במרץ על מהדורה דומה בדמות משאית כבדה יותר, בתצורת סוס גורר. המשאית הכבדה של יונדאי שתתבסס על טכנולוגיית תא הדלק מיועדת לנסוע עד 1,000 ק"מ עם מיכל אחד, ובכך תתאים כמובן הרבה יותר לנסיעות ארוכות. משאית זו – אם וכאשר תגיע לשלב הבחינה הסופי – תפוזר ברחבי העולם לצורך בחינה וניסוי עם כוונה להבשיל לכדי מוצר מוגמר עד 2025. יונדאי מוסרת עוד כי העמידה בפני עצמה יעד שאפתני למדי, כאשר הכריזה כי תוכניותיה מדברות על ייצור של 700-אלף מערכות הינע על בסיס תא דלק עד לשנת 2030, ולהפוך בכך לחברה מובילה בתחום. מדובר במערכות הינע שתשמשנה לא רק במשאיות, אלא גם במכוניות, כלי שייט, רכבות, גנרטורים ועוד.