מרצדס מציגה: כשהמשאית תנהג לבד

בזמן שהמשאית תיסע לבד וללא התערבות הנהג, יוכל זה האחרון להתפנות למשימות נוספות, שעד כה העסיקו פקידים במשרד

בזמן שהמשאית תיסע לבד וללא התערבות הנהג, יוכל זה האחרון להתפנות למשימות נוספות, שעד כה העסיקו פקידים במשרד

חטיבת המשאיות במרצדס חושפת קונספט של 'משאית העתיד' שתנהג באופן עצמאי, ללא התערבות נהג אנושי. מה שמהווה שאיפה וחלום עבור יצרניות רבות מזה שנים, הופך למציאות נוסעת באמצעות משאית ההדגמה והניסוי Future Truck 2025 concept שערכה נסיעת בכורה מתוקשרת ראשונה.
מרצדס ערכו את הניסוי ה'חי' בקטע של אוטוסטראדה בקרבת העיר מגדנבורג בגרמניה, שנסגר לטובת הניסוי כאשר רק כלי רכב של מרצדס נסעו בו באותו הזמן.

מרצדס ערכו את הניסוי ה'חי' בקטע של אוטוסטראדה בקרבת העיר מגדנבורג בגרמניה, שנסגר לטובת הניסוי כאשר רק כלי רכב של מרצדס נסעו בו באותו הזמן.


בחטיבת המשאיות של דיימלר (אליה שייכת גם מרצדס בנץ משאיות) מגדירים את המשאית כ"משאית העתיד" כאשר עיקר העניין בה הוא במערכת נהיגה אוטונומית ללא נהג המאפשרת לה לנסוע בכביש ציבורי עד למהירות 85 קמ"ש. בדיימלר גאים בעובדה שהמשאית Future Truck 2025 concept נבחנה בכביש ציבורי ובתנאי אמת – ובהצלחה מרובה.
דר' וולפגנג ברנרד, ראש אגף משאיות ואוטובוסים בקונצרן דיימלר, לצד המשאית האוטונומית Future Truck 2025 concept

דר' וולפגנג ברנרד, ראש אגף משאיות ואוטובוסים בקונצרן דיימלר, לצד המשאית האוטונומית Future Truck 2025 concept


אנליסטים צופים כי נפח הובלת הסחורות היבשתי לטווחים ארוכים צפוי לעלות בכ-20% באיחוד האירופאי עד שנת 2025 ומעמדה זו טוענים במרצדס שיש לפתח ביתר שאת משאיות עצמאיות, שתדענה להתנהל לבד – ללא התערבות אנושית – בכבישים הציבוריים, דווקא במטרה להגביר את הבטיחות, עד כמה שזה יכול להישמע מופרך בימינו. לטענת מפתחי המשאית העצמאית של מרצדס המערכות המתקדמות המוטמעות במשאית שולטות במנוע ותיבת ההילוכים יחד עם יכולת התמצאות המרחב, איתור סכנות, גילוי והתייחסות לכלי רכב אחרים בכביש ועוד, כאשר מערכות אלה לא סובלות מעייפות, חוסר ריכוז, בעיות ניווט או בעיות ראייה.
מן הסתם, בעתיד יהיה לנהג די והותר זמן (גם) לבחור מה והיכן יאכל את ארוחת הצהריים – וזאת מבלי לסכן את הנהיגה ואת הנוהגים סביבו...

מן הסתם, בעתיד יהיה לנהג די והותר זמן (גם) לבחור מה והיכן יאכל את ארוחת הצהריים – וזאת מבלי לסכן את הנהיגה ואת הנוהגים סביבו…

בין היתר מותקנת במשאית מערכת הלומדת את הטופוגרפיה (פני הכביש, שיפועים, עליות וירידות, עיקולים וכו') ו"מכינה" את המשאית מראש לתנאים אלו, ובמידה הצורך – אף מוצאת מסלולים חליפיים. המערכת דנן גם "בוחרת" בשילוב הנכון ביותר של מצב תיבת ההילוכים, סל"ד המנוע ומהירות – בהתאם לתנאי הדרך במטרה לצרוך מינימום דלק. מערכות מתקדמות נוספות במשאית שולטות בבלמים ובדוושת התאוצה בהתאם לתנאי הדרך, תוך צפי מראש של האטה, האצה או פניה, כך שהמשאית תגיע במצב אופטימאלי מבחינת כל מערכותיה לכל תנאי דרך העומד מולה. במידה ויש יותר ממשאית אחת עם מערכות ניהוג עצמי בדרך, הן "מתקשרות" זו עם זו באופן עצמאי ללא התערבות הנהג, ומסוגלת לפיכך לנוע זו אחרי זו במינימום מרחק, מאחר וכל מערכות ההאצה והבלימה מסתנכרנות זו עם זו.
כבסיס למשאית העתיד הנסיונית של מרצדס משמשת אקטרוס סטנדרטית

כבסיס למשאית העתיד הנסיונית של מרצדס משמשת אקטרוס סטנדרטית


ומה עם הנהג? במרצדס טוענים שבהחלט יהיה נהג במשאית העתיד האוטונומית, אך זה יוכל לעסוק במגוון משימות תוך כדי תנועה, שעד כה העסיקו אנשי משרד ולוגיסטיקה. "עם הקונספט Future Truck 2025 דיימלר שוב מסמן את העתיד בתחום הרכב הכבד" מתגאה דר' וולפגאנג ברנרד, ראש אגף רכב כבד ואוטובוסים בדיימלר עם חשיפת המשאית העתידנית. "אנו מתכוונים להמשיך ולהיות היצרן המוביל בתחום הרכב הכבד גם בעתיד" הוא מוסיף, כתזכורת לכך שקונצרן דיימלר הגרמני הוא יצרן הרכב הכבד הגדול בעולם.