Scania R500+S730

סקניה: דור המשאיות הבא

Scania R500+S730

משאיות סקניה R500 (משמאל) ו-S730

סקניה חושפת שתי סדרות של משאיות חדשות בפריז; מדובר בסדרות R המחודשת ו-S החדשה לגמרי שנחשפו בפני קהל של כ-1,500 עיתונאים, שותפים עסקיים ולקוחות גדולים מרחבי העולם. ההשקה המלאה והפומבית תיערך בחודש הבא, במסגרת תערוכת IAA בהאנובר, גרמניה.
עבור סקניה מדובר באירוע מכונן, המלווה בקמפיין מתוזמן ומושקע ברשת בסגנון 'ספירה לאחור', במטרה לעורר סקרנות ועניין. "מדובר ללא ספק בהשקעה הגדולה ביותר בהיסטוריה בת 125 השנים של סקניה" מגלה הנריק הנריקסון, נשיא סקניה באירוע החשיפה. שתי הסדרות החדשות הנן פרי פיתוח, ניסויים ובדיקות שנערכו במשך עשור, במהלך זמן זה בוצעו למעלה מ-10 מיליון ק"מ של נסיעות מבחן בשקעה כספית כוללת של כ-2 מיליארד דולר.

משאית סקניה R500

משאית סקניה R500

סדרה R החדשה, עד כה ספינת הדגל של סקניה, מוצגת כאמור לאחר רענון מקיף ומעמיק ההופך סדרה זו הלכה למעשה לחדשה לגמרי. בסקניה טיפלו בכל היבט בסדרה החדשה, בכלל זה בהתקנת קבינה חדשה ומשודרגת והגבוהה ב-10 ס"מ מהקודמת, תיבות ההילוכים, המנועים, מערכות האלקטרוניקה והמחשוב, המרכב והעיצוב שהפך אווירודינאמי יותר. התוצאה, כך מבטיחים בסקניה, היא משאית מתקדמת, עדכנית ותחרותית אי פעם, עם הבטחה לצריכת דלק הנמוכה ב-5% בממוצע בהשוואה לסדרה R העכשווית.

משאית סקניה S730

משאית סקניה S730

סדרה S החדשה היא אכן חדשה לגמרי, ומתמקמת מעל לסדרה R כ-Top of the Line בהיצע סקניה. כאן מדובר גם כן בשלדה, מרכב, מנועים, מערכות העברת הכוח ומערכות אלקטרוניקה ומחשוב חדשים לגמרי, אך הקבינה החדשה היא ככל הנראה החידוש המשמעותי בסדרה S, עם הדגשה כי בסדרה זו נערכת השקת הבכורה שלה, אך בעתיד היא תהפוך לחלק מכלל סדרות המשאיות הכבדות של סקניה. בסקניה מתגאים בשותפה בפיתוח תא הנוסעים החדש – פורשה הגרמנייה, אשר הפכה לחברה-אחות לסקניה לאחר שזו האחרונה נרכשה על ידי פולקסווגן, שהיא גם הבעלים של פורשה. מחלקת הפיתוח והעיצוב של פורשה נחשבת למובילה עולמית בתחומים רבים, והפיתוח של הקבינה החדשה עבור סקניה כלל עבודה מן הבסיס והמרכב, עבור בעיצוב ובהנדסת האנוש ועד להחלטות לגבי השימוש בחומרי הריפוד והדיפון הפנימיים.

משאית סקניה S730

משאית סקניה S730

למרות הדימיון החיצוני לסדרות מוכרות של סקניה, לבטח לסדרה R החדשה, מציע תא הנוסעים בסקניה סדרה S רצפה שטוחה ותכנון חלל פנים חדש, מרווח ונדיב יותר. הגובה הפנימי גבוה גם כאן בכ-10 ס"מ מההמוכר במשאיות הטווח הארוך הוותיקות של סקניה, כאשר גרסאות השינה, בעלות תא הנוסעים המוגבה, גבוהות בכ-16 ס"מ ביחס לקבינות עדכניות של סקניה. מדובר ללא ספק בנתון משמעותי. הציוד הסטנדרטי מתיימר להציב פרמטרים חדשים בסגמנט (והכוונה כמובן בראש ובראשונה למתחרות מבית מרצדס ו-וולוו), ולא פחות מכך רשימת האופציות והתוספות האינסופית, הכוללת בין היתר מגוון אפשרויות אחסון, מדפים, ווי-תליה, רשתות וכמובן דיפוני פנים שונים, כמה כיסאות לבחירה, כיסא נוסע מסתובב על צירו, חלונות גג ועוד.

משאית סקניה S730

משאית סקניה S730

כאמור, סעיף האווירודינאמיות היווה כותרת משמעותית בפיתוח סדרות המשאיות החדשות של סקניה, כאשר מעצבי היצרנית השבדית הצליחו לשמר את עיצוב סקניה המסורתי והמוכר כל כך, למרות שאין פינה או סמ"ר במרכב שלא טופל במטרה לאפשר זרימת אוויר חלקה ומהירה יותר סביבו או מעליו. בסקניה הגדישו חלק ניכר ממסיבת העיתונאים להסברים אודות הפיתוח האווירודינאמי של המשאיות החדשות, תוך ציון שעות מנהרת הרוח הארוכות לה זכה כל חלק וכל פרט, בכלל זה המגבים, כל הפנסים, חיבורי השמשות, המצנן ואפילו החריצים שבין חלקי המרכב השונים, שהרווח ביניהם צומצם למינימום האפשרי כיום במטרה "לזרום עם הרוח" ולהוריד בסופו של דבר את צריכת הדלק.

סקניה סדרה S החדשה

סקניה סדרה S החדשה

סקניה סדרה S החדשה

סקניה סדרה S החדשה

ואגב צריכת הדלק: המנועים. ההיצע כולל 6-צילינדרים בנפח 13.0 ליטר עם 410, 450 או 500 כ"ס, ו-V8 בנפח 15.6 ליטר המוצע עם 520, 580 או 730 כ"ס. אלו מתבססים על מנועי ה-Euro 6 מהדור האחרון של סקניה, העומדים בכל התקנים העדכניים והמחמירים ביותר כיום, אך מתיימרים להציע שפורים משמעותיים באספקת הכוח והמומנט הסדירים, עם עקומה שטוחה מבעבר, התאמה טובה יותר לתיבות ההילוכים השונות וליחסי ההעברה הסופיים, וכמובן – לחסוך בדלק. אלו מושגים באמצעות שינויים במבנה תאי השריפה, ראשי המנוע, גלי הזיזים ותוכנת ניהול מנוע חדשה המשרתת בכל המנועים המוצעים בשתי הסדרות החדשות, R ו-S. חדשה נוספת מתייחסת לסרן חדש שיוצע לפי דרישה, עם יחס העברה סופי מהיר יותר של 2,35, המיועד למשאיות הגומעות מרחקים גדולים בכבישים מהירים, עם היכולת מעתה לנוע במהירות נתונה בסל"ד נמוך יותר.

משאית סקניה R500

משאית סקניה R500

כמובן שגם סעיף הבטיחות לא הוזנח, ובסקניה מתגאים בעובדה ששתי המשאיות החדשות הן הראשונות להציע כריות צד, שפותחו במיוחד לצרכים המיוחדים במשאיות גדולות. מערכות הבלמים תוכננו מחדש והן כוללות דיסקים עצומי-קוטר וקליפרים רבי עוצמה, עם הבטחה להציע מרווחי בלימה חסרי תקדים בסגמנט. בסקניה טוענים כי מרחקי הבלימה התקצרו בממוצע ב-5% ביחס לדור המשאיות הגדולות המוכר של סקניה. בסקניה הושקעו משאבים ניכרים במזעור הנזק עבור כלי רכב אחרים או אף הולכי רגל בעת תאונה עם המשאית.

משאית סקניה S730

משאית סקניה S730

עיצוב יחידות הפגושים, הפנסים, דפנות הצד, בתי הגלגל, בסיסי המגבים, השמשות ועוד תוכננו במטרה להציע מינימום פגיעה בצד שלישי, ואלו מצטרפים למערכות הגנה נוספות הכוללות חיישני תנועה, מצלמות צד ורוורס, רדארים לבחינת מרחק מלפנים, מערכות לשמירה על נתיב הנסיעה ועוד.

סקניה סדרה R החדשה

סקניה סדרה R החדשה

בסקניה הודיעו כי במהלך 18 החודשים הקקרובים תעבורנה כל סדרות המשאיות מתוצרתם שיפורים ועדכונים, כך שמדובר למעשה בצעד ראשון ברענון כולל של היצע יצרנית המשאיות השבדית הנודעת. ייצור שתי הסדרות החדשות של סקניה מתחיל בימים אלו, במפעל החברה בסודרטלייה שבשבדיה. האספקה ללקוחות הראשונים תיערך החל מאוקטובר הקרוב.

משאית סקניה R500

משאית סקניה R500