אם לאל קפונה היתה משאית…

פטרבילט Sentinel

פטרבילט Sentinel

כנראה שזה מה שקורה כאשר מעצב חובב מארצו של דרקולה משתמש בדמות הגנגסטר המפורסם בעולם בכדי ליצור את משאית העתיד לתפיסתו. ווסילטוס לאניס (Vasilatos Ianis) נולד בטרנסילבניה הקודרת – חבל ארץ ברומניה שעד היום נוהגים תושביו לתלות ראשי שום בכניסה לבתיהם – כהגנה בפני ערפדים. באזור זה פעל במאה ה-15 האציל ולאד טפש, שזכה מאוחר יותר לכינוי דרקולה ושנודע באכזריותו הרבה, עד עצם היום הזה.
ווסילטוס לאניס

ווסילטוס לאניס

לאניס הוא בן לאב מעצב רהיטים והוא עצמו למד הנדסת רכב, אך עוסק כיום לפרנסתו בניהול תיאטרון בעיירה הממוקמת על גבול הונגריה. "המכוניות תמיד היו בליבי", הוא מסביר את התפנית הפתאומית בעיסוקו התיאטראלי; "אני מעצב חובב מזה שנים אחדות כאשר לימודי ההנדסה בהחלט עזרו לי בתחום".
קדילאק 34-A משוריינת שהיתה שייכת לאל קפונה

קדילאק 34-A משוריינת שהיתה שייכת לאל קפונה


כאשר נענה ווסילטוס לאתגר שפרסמה יצרנית המשאיות האמריקאית פטרבילט – לעצב את משאית העתיד שלה, שילב המהנדס הרומני והמעצב החובב בין שתי ההשפעות העיקריות שהניעו אותו לביצוע: האווירה ה"אפלה" והקודרת המאפיינת את האגדות בסביבה בה גדל ברומניה, יחד עם השפעות סיפורי אל קפונה האגדי, ולמען הדיוק: הקדילאק המפורסמת המשוריינת שלו. מדובר בקדילאק 34-A Town Sedan משנת 1928 שהיתה מכוניתו הראשונה המפורסמת של המאפיונר, ולמעשה המכונית הפרטית המשוריינת הראשונה בהיסטוריה. את התוצאה מכנה ווסילטוס לאניס Sentinel – זקיף או שומר, וללא ספק מדובר ביצירה מרשימה. אגב, למען הסר ספק – כל התמונות בכתבה הן עיבודי מחשב בתוכנות 3D (תלת מימד).
פטרבילט Sentinel

פטרבילט Sentinel


כיאה למעצב שהשראתו מגיעה ממקומות אפלים למדי, שולט הצבע השחור בעיצוב ומראה משאית הפטרבילט Sentinel. "יצא לו שד במראה אל קפונה" תיאר חבר את היצירה המוגמרת. "כאשר פטרבילט פרסמה את התחרות בה ביקשה ממעצבים ברחבי העולם להציע רעיונות לנושא "משאית העתיד של פטרבילט" נדלקו אצלי כל הפיוזים", מתאר ווסילטוס לאניס את השתלשלות העניינים. "פטרבילט היא יצרנית משאיות אמריקאית קלאסית ומסורתית והיה זה עבורי אתגר בלתי רגיל לנסות ולעצב את משאית העתיד שלה. בחירתי בהשראות כמו דראקולה ואל קפונה הפכו את המשימה למאתגרת ומרתקת במיוחד" הוא מסביר.
פטרבילט Sentinel

פטרבילט Sentinel

לאניס היה מודע שלא מדובר בעיצוב תלוש מהמציאות וחסר כל אחיזה בקרקע. כמשאית היו אי אלו אילוצים תכנוניים וחוקיים תנאי בסיס, כמו למשל הממדים, מיקום הפנסים, הפגוש, החלוקה לגורר ונגרר, הצורה הכללית וכמובן – העיצוב שלא ישאיר מקום לטעויות או לאי הבנות. "חשוב היה לי להכניס את המיתוס אמריקאי בעיצוב ה-Sentinel וכמובן – לדאוג שיובן מיד כי מדובר בפטרבילט" הוא מסכם. הצליח לו?