צעד נוסף לקראת המשאית האוטונומית

Freightliner Inspiration Truck

Freightliner Inspiration Truck


ביולי 2014 חשף קונצרן דיימלר את קונספט משאית העתיד Future Truck 2025. היה זה צעד גלוי ראשון מתוך פרוייקט ארוך טווח של הקונצרן שהוא יצרן המשאיות הגדול בעולם, ובין השאר בעליו של המותג מרצדס בנץ, לקראת ייצור המשאית האוטונומית, שתנהג בעצמה, ללא הצורך בנהג. עם הנסיעה המתוקשרת על כביש מהיר ציבורי שנסגר במיוחד לכבוד האירוע בגרמניה, הפכה המרצדס Future Truck 2025 למשאית האוטונומית הראשונה לנוע על כביש ציבורי. כמה חודשים מאוחר יותר נחשפה שוב משאית עתידנית של מרצדס, שוב בשם Future Truck 2025, אך הפעם כבר בעיצוב עתידני "אמיתי", או לכל הפחות כפי שמרצדס חוזה שמשאית העתיד תיראה לכשתיוצר, ב-2025.
עכשיו מצויינת התחנה המהותית השלישית של פרוייקט המשאית האוטונומית, והפעם לא תחת שם המותג 'מרצדס בנץ', אלא תחת המותג האמריקאי פרייטליינר (Freightliner), ולא בגרמניה, אלא במדבריות נבאדה שבארה"ב. איך זה?
Freightliner Inspiration Truck

Freightliner Inspiration Truck


דיימלר בנתה על בסיס משאית פרייטליינר קסקדיה אוולושן (Cascadia Evolution) סדרתית, ספינת הדגל של המותג, את המשאית האוטונומית Inspiration Truck, הכוללת את הטכנולוגיה שכבר ראינו בשני הקונספטים של מרצדס דנן, ובשלב מתקדם עוד יותר. פרייטליינר היא חברה נוספת הנמצאת בבעלות דיימלר.
הפרייטליינר Inspiration Truck קיבלה – לראשונה – היתר חוקי לנוע על כביש ציבורי והיא המשאית האוטונומית הראשונה אי פעם לקבל היתר שכזה בארה"ב. הנסיעה הרשמית הראשונה התבצעה על כביש ציבורי רגיל בנבאדה – US-Highway 15 – סמוך ללאס וגאס, מארחת בתא המפעיל שלה את מושל נבאדה – בראיין סנדובל, ואת וולפגאנג ברנרד, ראש אגף הרכב הכבד והמשאיות בקונצרן דיימלר.
Freightliner Inspiration Truck

Freightliner Inspiration Truck


כבסיס מכאני של משאית ה-Freightliner Inspiration Truck משמשת פרייטליינר Cascadia Evolution סדרתית שקיבלה אל קרביה את הטכנולוגיה המתקדמת שהפכה את שתי משאיות הקונספט של דיימלר שהוזכרו לאוטונומיות; מדובר במערכת ניווט ממוחשבת ומתקדמת המכונה על ידי דיימלר Highway Pilot המתבססת בין היתר על רדארים, מצלמות מתקדמות ומגוון מערכות עזר ובטיחות בנהיגה כמו בקרת מהירות אדפטיבית, מערכת למניעת התנגשות, מערכת עזר לשמירת מרחק (לכל הכיוונים) ועוד. מערכת שמירת המרחק האוטומטית, אגב, קיימת כבר כאופציה במשאית מרצדס בנץ אקטרוס החדשה.
Freightliner Inspiration Truck

Freightliner Inspiration Truck


כאמור, מדובר לא רק במשאית "אמיתית" בת זמננו הנוסעת בכוחות עצמה, אלא בשלב נוסף, מתקדם יותר, בפיתוח המערכת המאפשרת ניהוג אוטונומי. עד לשלב נסיעת הבכורה בכביש הציבורי נבחנה המשאית במגוון מבחנים מפרכים וממושכים שכללו למעלה מ-10,000 ק"מ נסיעה במסלול ניסוים סגור בגרמניה, במטרה לשפר את התיאום בין המערכות השונות במשאית, המאפשרות בסופו של דבר נסיעה עצמאית בטוחה.
הפרייטליינר Inspiration Truck מאפשרת נסיעה אוטונומית לחלוטין, תוך השתלבות והתחשבות ביתר המשתמשים בדרך ועל פי תנאי הכביש, ויחד עם זאת דואגת "לשמור את הנהג בתמונה", בכל רגע נתון, עם יכולת לקיחת המושכות לידיו תוך שבריר השנייה, אם יידרש או יחפוץ בכך.
Freightliner Inspiration Truck

Freightliner Inspiration Truck


בשלב זה המערכת יעילה ופעילה בעיקר על כביש מהיר; ברגע שהמשאית החלה לנוע על כביש שכזה, נכנסות כל מערכות הניהוג האוטומטי לדריכות, ובאמצעות מסך המגע הגדול הממוקם בתא הנהג "מדווחת" המערכת על מוכנותה לפעולה. המשמעות היא שמערכות הרכב מתמצאות בסביבה ומודעות לתנאי הדרך, התנועה סביב, המהירות וכיו"ב. הנהג יכול לבחור במצב כזה את האפשרות להעברת השליטה למערכות המשאית, ובלחיצת כפתור לעבור למצב של ניהוג אוטונומי. המערכת תציע לנהג לקחת את המושכות בחזרה לידיו במצבים כמו עבודות בכביש או תנאי מזג אוויר קיצוניים, ואז בלחיצת אצבע עדינה חוזרות המושכות לידי הנהג. בזמן שמערכת הניהוג האוטונומי פועלת, יכול הנהג לעבוד על כל עניין או תחום שיחפוץ, ובנוסף הוא יכול להטעין נתונים, לשנות נתיב, לתקשר עם עוד משאיות או לבצע פעולות נוספות שיובילו לפעולה חלקה, מדויקת ויעילה יותר של המשאית. המערכת גם לא תבצע שינויי נתיב או עקיפות; כאשר הנהג יחפוץ בכך, הוא יידרש לקחת לידיו את ההגה ולבצע פעולה זו בעצמו.
בדיימלר מדגישים כי למרות התבססות על טכנולוגיה דומה, כל משאית – הפרייטליינר Inspiration Truck והמרצדס Future Truck 2025 – מפותחת בנפרד ובאופן עצמאי, במטרה להתאים בעיד לשווקים שונים, הראשונה לשוק האמריקאי והשנייה לשוק האירופאי, על דרישותיהם השונות.