הסינים קונים נתח מוולוו משאיות


גילי הסינית (Geely) – קונצרן העוסק בעיקר ברכב – רוכש 8.2% מיצרנית הרכב הכבד Volvo Trucks בתמורה לכ-3.3 מיליארד דולר. גילי – או בשמה המלאZhejiang Geely Holding Group הנה זה מכבר הבעלים של יצרנית הרכב וולוו, אך מדובר מזה שנים בשתי חברות נפרדות, מאז שחטיבת המשאיות נפרדה מחטיבת המכונית ב-1999, לאחר שהחברה-האם AB Volvo מכרה את חטיבת המכוניות לפורד. עבור Geely זו "הוולוו" השנייה אותה היא רוכשת…
Geely רכשה את וולוו מכוניות מפורד ב-2010 ומאז וולוו נמצאת בעלייה מתמדת בנתוני המכירות וההצלחה, בעיקר הודות להון הסיני שנכנס, ובמקביל – לתבונה של קברניטי Geely להשאיר את וולוו כיחידה עצמאית שמרכזה, הפיתוח, העיצוב, רוב הייצור, מהנדסיה ומנהליה נותרו בשבדיה. נציין כקוריוז כי למרות ששתי החברות נפרדו – וולוו משאיות ו-וולוו מכוניות – הן חולקות את הזכויות לשימוש בשם, בלוגו ובסמלים נוספים, ואף מממנות במשותף את מוזיאון וולוו בגוטנבורג, שבדיה.
וולוו משאיות היא יצרנית המשאיות השנייה בגודלה בעולם כיום (דיימלר היא הראשונה), מוכרת כ-190,000 משאיות בשנה ומעסיקה כ-52,000 איש ברחבי העולם. בבעלותה בין היתר יצרניות המשאיות רנו, מאק ו-UD .
Geely נשלטת על ידי איש העסקים הסיני לי שופו (Li Shufu) שהקים אותה ב-1986 כיצרנית מקררים ומנהל אותה מאז, הופך אותה לקונצרן המגלגל מיליארדי דולרים בשנה. רכישת החלק בוולוו משאיות תהפוך את Geely לבעלת המניות היחידה הגדולה בחברה, ועם 15.6% מזכויות ההצבעה, אך עדיין השנייה בזכויות ההצבעה אחרי קבוצת ההשקעות השבדית  Industrivarden, לה 22.8% מהקולות. "עם הניסיון שרכשנו באמצעות יצרנית המכוניות וולוו למדנו להעריך את הערך המיוחד שיש לגאווה הסקנדינבית הלאומית, המקצועית והתרבותית" אמר בהודעה לעיתונות לי שופו, יו"ר Geely. עוד נמסר כי אין בכוונת Geely לפעול בכל דרך שהיא למיזוג מחדש בין שתי החברות.

יו"ר גילי - Li Shufu

יו"ר גילי – Li Shufu

נדגיש כי וולוו משאיות מחזיקה ב-45% מיצרנית הרכב הכבד הסינית Dongfeng – מהגדולות בתחומה בסין. החברה האחות – Volvo Construction Equipment, גם היא בבעלות  AB Volvo, פעילה מאוד אף היא בסין, ומחסיקה בין היתר ב-70% ממניות יצרנית הצמ"ה הסינית SDLG.
עבור Volvo Trucks מדובר במהלך רב משמעות, עם פוטנציאל צמיחה ופיתוח יקר מפז; Geely כבר הוכיחה שרכישת יצרנית הרכב וולוו לא היתה משגה או ניצול קצר מועד, היא לא מחקה את מורשת וייחוד המותג, ובפשטנות רבה ניתן לומר בדיעבד שהמהלך הכניס סכומי עתק ליצרנית הרכב המוכה בשעתו שנוצלו בהצלחה רבה להצעידה קדימה. גילי הקפידה על שמירת הייחוד והעצמאות הטכנולוגית של וולוו, עיצובית וניהולית, ולצד הזרמת הכספים הרבים  הפכה את וולוו ליצרנית רכב מצליחה יותר, מבטיחה הרבה יותר ומתקדמת משמעותית. במילים אחרות: וולו מכוניות לא נסוגה לאחור, נהפוכהו, ונראה כי רק הרווחיה מהמהלך.
ניתן לפיכך לשער – ואף ביתר שאת, מאחר ולא מדובר (בינתיים…) ברכישת כל החברה – שרכישת נתח מ-Volvo Trucks, שמשמעה בעיקר הזרמת מיליארדי דולרים לקופת החברה, תהווה קטליזטור משמעותי עבור יצרנית המשאיות הנמצאת במאבקים קשים מול יתר יצרניות המשאיות המובילות באירופה, בראשן דיימלר הגרמנייה, אך גם סקניה (השבדית אף היא) ומ.א.ן (הגרמנייה) – שתיהן נמצאות כיום תחת כנפי קונצרן פולקסווגן. וולוו משאיות היא אמנם השנייה בגודלה בעולם בייצור משאיות, אחרי דיימלר כאמור, אך היא ב"בעלות עצמה" ולא נהנית מחסות קונצרן ענק דוגמת מתחרותיה.
ממשיך להיות מעניין בפסגה. ימים יגידו מה תהיינה ההשלכות של מהלך זה, והאם מעורבות גילי בוולוו משאיות תסתיים בנתח המניות אותן רכשה עתה, או שמדובר במהלך ראשון בלבד.