משאית עפר חדשה מקומטסו: HM300-5

משאית עפר פרקית קומטסו HM300-5

משאית עפר פרקית קומטסו HM300-5

קומטסו ארה"ב החלה בשיווק משאית עפר פירקית חדשה – ל-HM300-5 – מחליפת ה-HM300-3. המנוע הוא מתוצרת קומטסו (SAA6D125E-7), מייצר 324 כ"ס והוא עומד בתקני Tier 4 Final. בקומטסו מדגישים כי השימוש במנוע המתקדם החדש מאפשר תפוקה דומה או אף גבוהה ביחס לדגמים קודמים – תוך פליטת פחות מזהמים וצריכת דלק נמוכה יותר.
לקומטסו HM300-5 משקל כולל מרבי מותר של 53.475 טון, מתוכם המשקל המותר להעמסה הוא 28 טון. בדגם החדש בוצעו גם שינויים ושיפורים מבניים, בתוכם הורדת גובה ההעמסה ל-2.82 מ' והגדלת זווית הרמת הארגז לצורך שפיכה לכדי 70 מעלות. למפעיל אפשרות לברור בין שני מצבי עבודה – Economy ו-Power במטרה למקסם את ניצולת ויעילות המנוע. במצב Economy סל"ד המנוע מוגבל והוא מיועד למשימות בהן נדרש פחות כוח ומאמץ – כמו נסיעה ללא מטען, למשל. לחיצת כפתור תעביר את מחשב ניהול המנוע למצב Power – כאשר נדרשות מלוא יכולות הכלי, תחת עומס. בדרך זו ניתן לחסוך בבלאי ובצריכת הדלק, כאשר אין צורך במלוא יכולות הכלי. למשאית העפר החדשה גם מערכת בקרת אחיזה מקורית מתוצרת קומטסו, המכונה K-TCS. מערכת זו פועלת באופן אוטומטי ודואגת להעברת הכוח אל הגלגל המחליק בהתאם לחישוב הפרשי הסיבוב בין כל גלגל על אותו הסרן. כאשר הגלגלים ממשיכים להסתובב במהירויות שונות, מופעלים בלמים על הגלגלים המסתובבים מהר יותר, במטרה לאזן את העברת הכוח אל הקרקע. כפועל יוצא מוצעת אחיזה מיטבית בקרקע, בעיקר בתנאי החלקה כמו מצע רופף, בוץ, עליות דרדרתיות וכיו"ב. במצבי קיצון, כאשר ההחלקה גוברת ומגיעה קרוב או עד לכדי איבוד אחיזה, מזהים זאת חיישנים המותקנים על ארבעת הגלגלים האחוריים, ובעת הצורך דואגים לנעילות דיפרנציאל רוחביות מלאות.
משאית עפר פרקית קומטסו HM300-5

משאית עפר פרקית קומטסו HM300-5


הכוח מועבר אל ששת הגלגלים באמצעות תיבת הילוכים אוטומטית המכונה K-ATOMiCS והכוללת 6 מהירויות. בקומטסו טוענים כי התיבה המתקדמת כוללת מערכות עזר להעברת הילוכים חלקה, ללא מכות או איבודי כוח ומומנט, במטרה לאפשר עבודה חלקה ויעילה, ללא נפילת חומר מהארגז, תוך ניצול מלא של המנוע וצריכת דלק מינימאלית. התיבה "בוחרת" באופן אוטומטי את ההילוך המתאים – בהתאם למצב העבודה אותו כייל המפעיל, למשקל המטען ולגובה הסל"ד – שגם הוא נקבע על ידי המפעיל. במילים אחרות: התיבה בוחרת באופן אוטומטי לחלוטין את מצב העבודה המתאים ביותר בכל רגע נתון, ללא צורך בהתערבות המפעיל. 'ריטרדר' גדול נכנס לפעולה אוטומטית לעזרה בנסיעה במורד, מונע באופן אוטומטי הגברת המהירות או כניסה למצבים מסוכנים כאשר עמוס.
ה-HM300-5 החדש תוכנן לעבוד עם מחפרים במשקלים כוללים של 30-50 טון ועם מעמיסים אופניים בעלי כפות בנפח 3.8 עד 5.7 מ"ק. מסך LCD ברוחב 7" מראה בין היתר את משקל המטען באמצעות מערכת מדידת מטען אינטגראלית – המוצעת כסטנדרט בכלי זה, כחלק ממערכת הדיאגנוסטיקה. המערכת כוללת בין היתר נורות חיצוניות המאפשרות למפעיל הכלי המעמיס לראות מה מצב ההעמסה במשאית. המערכת מאפשרת גם שידור הנתונים דרך האינטרנט – הן לכלים מעמיסים והן לצורך מעקב ובדיקה. עוד נקודה שטופלה בכלי החדש מתייחסת לתחזוקה השוטפת – נתון המשפיע על יעילות העבודה וניצול זמן יעיל. בין השאר שונתה חופת המנוע, והיא קלה יותר לפתיחה וסגירה (וקלת משקל בפני עצמה), מיקום נקודות הבדיקה השונות למערכות המנוע, ההידראוליקה, החשמל והמסננים והגישה לטיפולים הפכה נוחה יותר, מבטיחים בקומטסו.