Scania P 420 8x4 Off-road tipper and G 440 6x6 Off-road tipper

האם סקניה למכירה?

בתקשורת האירופאית בכלל, בזו הקשורה לעולם הרכב בפרט, רצות שמועות עקשניות בדבר האפשרות שקונצרן פולקסווגן ינסה למכור את יצרנית המשאיות סקניה, חלק מחטיבת הרכב הכבד החדשה שלו – מ.א.ן וסקניה – במטרה לגייס את מיליארדי היורו הנדרשים בכדי להתמודד עם המשבר הגדול בתולדותיו; יש המעריכים כי מדובר בשערורייה הגדולה אי פעם בתעשיית הרכב כולה כאשר תוצאותיה עוד רחוקות מלהיות ברורות, בכלל זה תסריט שיכול להגיע עד כדי פשיטת רגל.

Skoda Octavia

סקודה אוקטביה; מכירת אחת מיצרניות הרכב של הקונצרן כמעט ואינה סבירה, שכן ללא המטריה של פולקסווגן שוויין של חברות הבת מצטמק באופן ראדיקאלי


קונצרן פולקסווגן מאגד בתוכו כיום מגוון יצרניות ומותגים הכוללים יצרניות רכב (פולקסווגן, אודי, סקודה, סיאט, בנטלי, בוגאטי, למבורגיני ופורשה), יצרניות משאיות (חטיבת המסחריות של פולקסווגן, סקניה ומ.א.ן) ויצרנית אופנועים (דוקאטי). עוד לפני התגברות ה"חשש" בפני מכירת אחת מיצרניות הרכב הכבד של הקונצרן, נפוצו – ועדיין נפוצות – שמועות כי פולקסווגן יאלץ להיפטר מאחת (או יותר) מחברותיו בכדי להשיג כסף נזיל ומהר, וקלחת השמועות כוללת בעיקר מותגי יוקרה כמו בנטלי, למבורגיני, בוגאטי ואף פורשה, למרות שזו האחרונה היא ממכניסות המזומנים החשובות בקונצרן. למרות ההיגיון על פניו במהלך שכזה, כל אחת מהאופציות דנן הוכחשה נמרצות על ידי דוברי הקונצרן …מה שהוביל כמובן לחיזוק השמועות והספקולציות. אבל, ניתן לשער כי הסיכוי לכך הוא אפסי מסיבה טריוויאלית למדי: כל מותגי הרכב של הקונצרן שווים למעשה מעט מאוד ללא מטריית פולקסווגן, המספקת והחולקת ביניהם פלטפורמות, מנועים, מכלולים, ידע, מפעלי ייצור ועוד. כמה באמת שווה עבור רוכש פוטנציאלי יצרנית כמו בנטלי, למשל, אם כל התשתית עליה היא מתבססת תצטרך להיבנות מחדש, מאפס? שווי חברה כזו שונה במציאות באופן משמעותי משוויה על הנייר – כחלק מפולקסווגן. ואם חושבים על מותג עממי יותר כמו סיאט או סקודה – הדילמה הזו רק מתחזקת, שכן במקרים אלו מדובר לא פעם במכוניות כמעט זהות מכאנית, הנבדלות אלו מאלו רק בשם, בעיצוב ובשווקי היעד. כולן הן בשורה התחתונה פולקסווגן מלמטה.
MAN TGS tipper

משאית מ.א.ן; סיכוי סביר שבמסגרת פעולות החירום בקונצרן פולקסווגן תימכר חטיבת המנועים של החברה, כאשר יצרנית המשאיות תשרוד את המשבר ותישאר תחת הקונצרן


פולקסווגן צריכה כיום באופן בהול כ-20 מיליארד יורו – רק בכדי להתחיל תוכנית הבראה מעמיקה, וכבר נמצאת במו"מ מתקדם עם 13 בנקים לקבלת ההלוואה. הלחץ להשיג מזומנים במהירות ובזול – באמצעות מכירת נתח מהקונצרן, גדל ומתגבר בעיקר לנוכח כמות התביעות העצומה מולה ייאלץ הקונצרן להתמודד בטווח המידי, עם צפי לסדרי גודל של עשרות מיליארדי יורו בתביעות עתידיות. ואם מכירת אחת מיצרניות הרכב בקונצרן מסתמנת כבעייתית, מתחזקות ההערכות שאת המחיר תשלם אחת מיצרניות הרכב הכבד שהצטרפו לאחרונה לקונצרן – מ.א.ן או סקניה – שבינתיים טרם השלימו את האיחוד המכאני, הניהולי והשיווקי המלא ביניהן, וכל אחת היא עדיין בעלת מערך תכנון, אסטרטגיה, הרכבה ושיווק עצמאי משלה. אלו מותגים שעדיין יכולים – לפחות תיאורטית – להמשיך ולפעול כמעט כרגיל, גם תחת בעלים חדשים.
סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי אנשי פולקסווגן התחייבו בהסכם מול הבנקים המלווים כי אם לא יימצאו המקורות להחזרי ההלוואה מהכנסות צפויות, ימכור הקונצרן נתחים וחלקים בשווי של 20 מיליארד יורו לפחות בכדי לעמוד בהתחייבויותיו. זה חלק מתנאי ההלוואה ולמעשה סוג של משכון חלקים מהקונצרן, כאשר באופן רשמי אין שום פירוט מצד פולקסווגן. כאמור, מכירת חטיבות רכב של הקונצרן – לבטח אלו החולקות ביניהן מכלולים ופלטפורמות כאמור – נשמעת אולי הגיונית להדיוטות, אך בתעשייה טוענים כי מהלך כזה אינו הגיוני, שכן עם ההיפרדות מקונצרן-האם שווי אותן יצרניות ייפול דרסטית. מאידך, הסיכוי להיפטר מאחת או יותר מחטיבות היוקרה או מיצרנית האופנועים דוקאטי נשמע ריאלי קצת יותר, אך מדובר יהיה רק בחלק מהפיתרון; בכדי להגיע לסכום כולל של 20 מיליארד יורו יידרש הרבה יותר מכך. אסור לשכוח שבוגאטי, למשל, יצרנית-העל המפורסמת של הקונצרן, אינה רווחית, וגם יצרניות כמו למבורגיני – השייכת לאודי – שווה הרבה פחות מחוץ לקונצרן מאשר בתוכו.
כך שהפוקוס חוזר אל סקניה ומ.א.ן, הרכש האחרון של פולקסוואגן והחלק העיקרי של תוכנית הקונצרן להפוך לגורם מוביל בתעשיית הרכב הכבד בעולם. עם כל הצער שהדבר מהווה עבור הנהלת הקונצרן והאסטרטגים שלו, אנליסטים רבים מאמינים שלא יהיה מנוס אלא להפוך – תרתי משמע – את התוכניות הוורודות בתחום למקור למזומנים מהירים. כנראה שאין כרגע הרבה אופציות אחרות. מ.א.ן כוללת את חטיבת המנועים המצליחה שלה ששוויה מוערך ב-4-5 מיליארד יורו, והיפרדותה מהקונצרן אמורה לא להשפיע יתר על המידה לעסקי המשאיות שלה. שמועה לגבי מכירת חטיבת המנועים של מ.א.ן מהווה כיום כמעט קונצנזוס אצל אנליסטים וגופי תקשורת באירופה, ובמקביל מגבירה את הסיכוי שיצרנית המשאיות מ.א.ן תשרוד את הטלטלה. לכך יש להוסיף עוד קצת שמן למדורה כאשר נזכיר שמ.א.ן היא חברה גרמנית וסקניה שבדית, וכך גם רוב העובדים, בהתאמה. הפוקוס עובר אם כן ממ.א.ן אל המתחרה לשעבר והאחות ד'היום – סקניה.
SCANIA R-Series

משאית סקניה; המותג השבדי נמצא כרגע בראש ההערכות אצל אנליסטים בדבר הסיכויים להימכר. מי ירכוש? יש כבר כמה מתעניינים


וכך הגענו אל סקניה כמועמדת המועדפת להיפרד מפולקסווגן, ובניתוח מהיר מדובר בהחלט בצעד ההגיוני ביותר במצב הנוכחי עבור פולקסווגן, בגדר 'הרע במיעוטו'. ואפילו כבר יש שמועות לגבי התעניינות; בין הרוכשים הפוטנציאליים של סקניה נמצאים הבעלים הקודמים – חברת ההשקעות השבדית Investor AB – ששמועות מדווחות כי כבר הביעו עניין ברכישת מניות בחזרה, אך גם יצרנית המשאיות וולוו, שנכשלה בנסיונותיה לרכוש את סקניה ב-1999, לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופאי פסל את העסקה, בטענה שהחברה החדשה תהווה מונופול בסקנדינביה בתחום הרכב הכבד. סקניה שייכת כיום ברובה (כמעט 90%) לקונצרן פולקסווגן.
בשורה התחתונה אין ספק לגבי שתי עובדות: הפרשה עוד רחוקה מסיום, ובפולקסווגן ייאלצו לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לאסטרטגיית הרכב הכבד של הקונצרן. ככל שנכנסים אל עובי הקורה ניתן להבין שמצבן של יצרניות הרכב הכבד בקונצרן רגיש מאי פעם, וסביר מאוד להניח שבקרוב נראה לאן נושבת הרוח הן עבור מ.א.ן, והן עבור סקניה. נמשיך לעקוב ולדווח.