משאית מכרות קומטסו 980E

משאית המכרות הגדולה של קומטסו

משאית מכרות קומטסו 980E

משאית מכרות קומטסו 980E

קומטסו, יצרנית ציוד מכני הנדסי השנייה בגודלה בעולם, משיקה באמצעות שלוחתה בארה"ב ספינת דגל חדשה בהיצע משאיות המכרות שלה. מדובר בקומטסו 980E-4 בעל הקיבולת של 400 טון, המחליפה בהיצע את הקומטסו 960E-1K לה היתה קיבולת מרבית של 360 טון "בלבד". עם השקתה הופכת הקומטסו 980E-4 לגדולה ולחזקה בהיצע ענקית הצמ"ה היפנית.
לא מדובר רק בחיזוק או שדרוג דגם קיים, אלא בתכנון חדש מן המסד ועד לטפחות, הכולל שלדה ומרכב חדשים, מערכות בקרה, הידראוליקה, מנוע דיזל (המשמש כגנרטור) ומנועים חשמליים חדשים לגמרי. בקומטסו מדגישים גם את תא המפעיל החדש, המתיימר להציע מרווח משופר, הנדסת אנוש יעילה ונוחה יותר ורמת תפעול טובה בהרבה מהמוכר בדגם היוצא.
כמשאית מכרות המתברגת אל בין הגדולות בשוק, מיועדת גם הקומטסו 980E-4 החדשה לעבודה במכרות פתוחים גדולים לעבודה משותפת עם מחפרי ענק הידראוליים או חשמליים. כיחידת כוח משמש כאן מנוע קומטסו ענק בעל 18 צילינדרים המייצר 3,500 כ"ס, המהווה גנרטור לייצור חשמל, שמספק את החשמל לכל אחד משני מנועי הענק המותקנים כחלק מהסרן האחרוי, והמניעים את הגלגלים האחוריים של המשאית.
מעבר לחידושים המכאניים הוכנסו בקומטסו 980E-4 גם לא מעט אלקטרוניקה ומחשוב מתקדמים. מדחס אוויר גדול מובנה מבוקר ונשלט מחשב, ומאפשר צינון חלקי המשאית השונים על הצורך ובאופן היעיל ביותר. חיישנים המפוזרים בנקודות המועדים להתחממות במשאית מעבירים את המידע למחשב ניהול המערכת, המפעיל את מניפות הקירור הייעודיות לפי הצורך, תוך שליטה על משך זמן הקירור והעוצמה. על הבלימה אמונים המנועים החשמליים ההופכים לבולמים עם הנסיעה במורד. מערכת ריטרדר אלקטרוני מתקדמת מאפשרת נסיעה מהירה מבעבר גם במורד, מה שקריטי לקיצור זמני ההובלה מאזור ההטענה אל אזור הפריקה ולהיפך; בקומטסו מכנים את המערכת החדשה 'ריטרדר דינאמי' כאשר המשמעות היא שבאמצעות פיקוח ובקרת מחשב המערכת מפעילה את העוצמה הדרושה בכל רגע נתון על מנת לשמר את מהירות הנסיעה אותה קבע המפעיל – עד 64 קמ"ש, מבלי להפעיל עומס מיותר או להגיע למצבי קיצון בהם המערכת צריכה להיכנס לפעולה בשיא העומס, בכדי לבלום את המפלצת. מסיבה זו, טוענים בקומטסו, מתקצרים מחזורי העבודה והתפוקה עולה.
למשאית המכרות החדשה פותחה מערכת בקרת אחיזה מתקדמת המפוקחת ונשלטת אף היא באמצעות מחשב, ה"יודעת" להעביר כוח אל הגלגל הנכון או להאט את מהירות הסיבוב (בלימה) של כל גלגל לפי הצורך, במטרה לספק אחיזה בכל רגע נתון ובכל סוג קרקע. מערכת זו דואגת שבכל רגע נתון יועבר הכוח המתאים לגלגל המתאים, ובמקביל בולמת כל גלגל כאשר נוצרת החלקה איבוד אחיזה). אנשי היצרנית מסבירים כי המערכת החדשה משמעותית לא רק מהיבט היעילות והתפוקה, כמו גם בלאי הצמיגים, אלא גם בכל הקשור לבטיחות, שכן ביכולתה למנוע החלקות הצידה, הדרדרות הצידה או לאחור או היתקעות בעת טיפוס עליה, מצב היכול להוביל למגוון סיכונים עם הניסיון להמשיך בנסיעה במצב זה, בעיקר כשמאחור מוטענים 400 טון סלעים…

משאית מכרות קומטסו 980E

משאית מכרות קומטסו 980E

גם הקבינה, כאמור, חדשה לגמרי במשאית זו כאשר הכותרת היא עוד מרווח, עוד נוחות ועוד שיפור בקלות ויעילות התפעול. שני כיסאות חדשים – מתכווננים וממוזגים – מציעים מקום נוח מבעבר למפעיל ולנוסע נוסף. יחידת ההגה היא חדשה כאשר גלגל ההגה ניתן לכוונון לכל כיוון. מסך תצוגה חדש וגדול מבעבר מעביר את כל המידע החשוב אל מול פני המפעיל, בכלל זה את המשודר ממערכת שיקלה עצמית חדשה המותקנת כאן. מערכת משוכללת זו מסוגלת בין היתר לאגור למעלה מ-20,000 נתוני נסיעה מלאים (מטען, מהירות, זמן המתנה, צריכת דלק ועוד) לצורך סטטיסטיקה ומעקב בכדי לאפשר ייעול העבודה.
עוד שני חידושים חשובים הם הגישה החדשה לצורך דיאגנוסטיקה הממוקמת בחזית, בתוך הפגוש הענק במיקום המקל על אנשי התחזוקה והשירות לקבל את המידע הנחוץ על המשאית. עוד חדשים כאן הם החישוקים, המהווים פיתוח מקורי של קומטסו והמאפשרים החלפה נוחה בהרבה מהמוכר של הצמיגים, ללא הצורך לפרק את החישוק עצמו.
בקומטסו מדווחים כי המשאית החדשה היא פרי דרישות ובקשות שהגיעו מלקוחות במהלך השנים האחרונות, שביקשו משאית עם יכולת העמסה של 400 טון. קומטסו 980E-4 ייוצר במפעל קומטסו באילינוי, ארה"ב, וכמקובל בתחום זה – יועבר בחלקים ללקוח, שם יורכב באתר.