סיטרואן HY

מחווה לקלאסיקה מסחרית (וידאו)

סיטרואן HY

סיטרואן HY; הייתם מאמינים שמתחת ל"ענתיקה" הזו מתחבאת סיטרואן ג'אמפי סדרתית?

לפני 70 שנה, זמן קצר לאחר שוך קרבות מלחה"ע ה-2 ובעיצומו של הליך שיקומה של אירופה, השיקה סיטרואן רכב מסחרי מכוער למראה בשם H Van (כונה גם Type H). הביקוש לכלי רכב מסחריים – מכל סוג – היה בשיאו ובסיטרואן המשתקמת מנזקי המלחמה עסקו במרץ בתכנון, ייצור ומכירת כלי רכב משפחתיים זולים ובכלי רכב מסחריים – זולים אף הם. סיטרואן H Van הפך ברבות השנים לאייקון של ממש, דוגמא לרכב מסחרי מוצלח וללהיט מתמשך. בין השנים 1947 ל-1981 ירדו את פס הייצור של מפעלי סיטרואן בפריז, בבלגיה וב-ויגו שבספרד למעלה מ-470,000 מסחריות מסוג זה – רבות עדיין נוסעות ופועלות עד עצם היום הזה.

ההשראה: סיטרואן H Van שיוצרה בין השנים 1947 ל-1981

ההשראה: סיטרואן H Van שיוצרה בין השנים 1947 ל-1981

חשבון פשוט מלמד שהסיטרואן H Van יוצרה במשך 34 שנים ברציפות – נצח נצחים במונחי עולם הרכב.
כאמור, מדובר היה בסיפור הצלחה ולא בכדי. ברכב פשוט (וקצת מכוער, כבר ציינו?…) למראה זה יושמו הטכנולוגיות ושיטות הייצור המתקדמות ביותר בעולם הרכב בשעתו, וחלקן אף הקדימו את זמנן. שלדה לא היתה כאן, כמקובל, אלה המרכב שימש כנושא עומס וכשלדה כאחד (מונוקוק). מה שמקובל כבר לא מעט שנים בתעשייה נחשב בשעתו לבנייה פורצת דרך. מיקום המנוע מלפנים (קשה לפספס עם הבליטה הענקית בחזית…) וההינע הקדמי היו לכשעצמם תצורה חריגה אך היא אפשרה רצפת ארגז נמוכה ושטוחה, להקלת ההעמסה והפריקה מחד ולאפשר תקרה גבוהה מאידך (180 ס"מ כמינימום), למרות ממדים חיצוניים ממוצעים. גם המתלים היו נפרדים – תצורה חריגה בשעתו – ואפשרו מחד עוד מקום שהסרנים היו תופסים, ומאידך העניקו נוחות נסיעה חסרת תחרות בסגמנט זה. השימוש בפח גלי מבחוץ נעשה בהשראת מטוסי תובלה גרמניים ממלחה"ע ה-2 והם העניקו לרכב עוד קשיחות וחוזק בהשוואה לשימוש בפח חלק כמקובל.

למרות העיצוב המוזר והמראה הלא אקזוטי בעליל, הקדימה הסיטרואן H Van את זמנה והציעה טכנולוגיה ומבנה סופר-מודרניים לשעתו

למרות העיצוב המוזר והמראה הלא-אקזוטי-בעליל, הקדימה הסיטרואן H Van את זמנה והציעה טכנולוגיה ומבנה סופר-מודרניים לשעתו

בימים אלו חוגגת המסחרית הוותיקה של סיטרואן יום הולדת 70, אירוע שמעצב הרכב האיטלקי פלאמיניו ברטוני לא רצה לפספס. ברטוני עיצב חלקי מרכב הניתנים לחיבור ו/או החלפה על ועם חלקי מרכב של סיטרואן ג'אמפר עדכני. עם התקנת חלקי המרכב המעוצבים שלו ניתן להפוך את הג'אמפר הסטנדרטית וההמונית למשהו בהחלט אחר, ואן-רטרו מגניב וייחודי שמן הסתם לא תפגשו בכל פינה. אמנם חלקי המרכב החדשים אינם מפח כמו המקור, אלא מפיברגלס, אך בכך משקלם נמוך משמעותית וכפועל יוצא קל יותר לחברם למרכב, והשפעתם על התנהגות הרכב הנה שולית. למעט הדיפון החיצוני החדש – ועיניכם הרואות, קשה לפספס אותו – לא נדרשים כל שינויים בג'אמפר הסדרתית ומבפנים הכל נותר כשהיה.

ערכת ההסבה כוללת חלקי מרכב מפיברגלס המוברגים למרכב סיטרואן ג'אמפי סדרתית

ערכת ההסבה כוללת חלקי מרכב מפיברגלס המוברגים למרכב סיטרואן ג'אמפי סדרתית

מסחרית בסגנון רטרו זה לא משהו שרואים בכל פינה; גם את המהדורה המודרנית של הסיטרואן H Van לא תיראה הרבה: רק 70 ערכות תימכרנה

מסחרית בסגנון רטרו זה לא משהו שרואים בכל פינה; גם את המהדורה המודרנית של הסיטרואן H Van לא תיראה הרבה: רק 70 ערכות תימכרנה

פלאמיניו ברטוני ייצר רק 70 ערכות ש"יהפכו" את הסיטרואן ג'יאמפר העדכני לסיטרואן H Van הקלאסי, ואלו ישווקו – תחת השם 'סיטרואן HY' – באמצעות סוכנים שנבחרו בקפידה באיטליה ובמדינות השכנות לה בלבד. מכאן שגם תג המחיר לערכה – שלא פורסם – אינו רלוונטי עבורנו, אבל גם אם העיצוב של הקלאסיקה המקורית אינו לטעמכם, קשה לקחת למעצב האיטלקי המקורי את הרעיון המעניין ואת הדמיון למקור, כאשר מתחת לפח החדש-ישן (פיברגלס, למדייקים) נמצאת מסחרית פשוטה והמונית.