מבט ראשון על המסחרית של מחר

Deliver - פרויקט רכב מסחרי חשמלי של האיחוד האירופאי

Deliver – פרויקט רכב מסחרי חשמלי של האיחוד האירופאי


Deliver הוא שמו של פרויקט שאפתני ורב משתתפים מטעם האיחוד האירופאי, שמטרתו: פיתוח הרכב המסחרי העתידי. מיותר לציין שמדובר ברכב חשמלי עם 0 זיהום אוויר, שכן ייעודו העיקרי של הפרויקט הוא להציע פתרונות תחבורתיים נטולי רעש וזיהום אוויר למרכזי הערים הצפופות של אירופה. ואם לא שמעתם מ-Deliver עד כה, זה די מובן; לא מדובר בפרויקט פיתוח מסחרי של יצרנית רכב או גוף כלכלי פרטי כזה או אחר, שכל חשיפה טובה עבורו.
Deliver - פרויקט רכב מסחרי חשמלי של האיחוד האירופאי

Deliver – פרויקט רכב מסחרי חשמלי של האיחוד האירופאי

מדובר כאמור בפרויקט המבוצע תחת כנפי ה-EU ששותפות בו חברות מהמובילות בתחומן כיום, דוגמת יצרניות הרכב פולקסווגן ופיאט, יצרנית הצמיגים מישלין, אוניברסיטת אאכן (Aachen) ועוד. הפרויקט החל ב-2011 ועד כה לא עסקו שם ביחסי ציבור אלא בסדרות אינסופיות של מחקרים, תכנונים, ניסויים ובדיקות, עד למצב שכיום יש כבר אב טיפוס שנוסע, כצעד או שניים לפני ייצור סדרתי. מטרת הפרויקט היא כאמור פיתוח רכב 'ירוק' לגמרי, באמצעותו ניתן תוך זמן קצר להפחית את כמות המזהמים באוויר במרכזי הערים ב-40%.
Deliver - פרויקט רכב מסחרי חשמלי של האיחוד האירופאי

Deliver – פרויקט רכב מסחרי חשמלי של האיחוד האירופאי


ה-Deliver – ומדובר בשם זמני – מציע משקל כולל מרבי של 2,200 ק"ג, כאשר 700 מהם הם מטען. המפתחים טוענים כי הצליחו לאפשר לרכב לשאת משקל ולהוביל נפח של מטען הגדולים בכ-20% מרכב מסחרי מקביל בן ימינו, וזאת הודות לשימוש בשיטות מתקדמות בבניית המסחרית כמו גם בחומרים מתקדמים, קלי משקל וחזקים במיוחד (תרכובות פלסטיות, סיבי פחמן וכיו"ב). בין השאר מותקנים המנועים בתוך חישוקי הגלגלים ובכך – יחד עם היעדר מערכות העברת כוח וציריות למיניהן – מתפנה מקום רב למטען ומתאפשרת רצפה נמוכה יחסית. צביר הסוללות (המצברים) מותקן מלפנים, במקום שברכב בן ימינו מותקן בדרך כלל המנוע. כטווח נסיעה מינימאלי בין טעינות המצברים מצהירים אנשי Deliver על 100 ק"מ.
Deliver - פרויקט רכב מסחרי חשמלי של האיחוד האירופאי

Deliver – פרויקט רכב מסחרי חשמלי של האיחוד האירופאי


לא ברור בשלב זה מי ייצר בסופו של דבר את הרכב בגרסתו הסדרתית ומה יהיה מחירו. המהירות המרבית מוגבלת כאן ל-100 קמ"ש, ויחד עם מרכז כובד נמוך במיוחד מובטחת התנהגות כביש יציבה ובטוחה, לבטח בתנאים אותם מציבה סביבה עירונית.
מה שניתן להבין מהפרויקט כבר עתה הוא שמלאכת הפיתוח והתכנון הארוכה והיקרה מאוד תיחסך למעשה ברובה מהיצרנית שתייצר את הרכב בסופו של דבר, ותקל על מציאת יצרנית מתאימה – מה גם שהיא לא חייבת להיות יצרנית רכב גרידא. מדובר בתקציבי עתק שמהווים מכשול בפיתוח כל רכב חדש, לבטח קונספט חדשני כמו פרויקט ה-Deliver.
Deliver - פרויקט רכב מסחרי חשמלי של האיחוד האירופאי

Deliver – פרויקט רכב מסחרי חשמלי של האיחוד האירופאי

אבל, העובדה שמדובר בפרויקט מטעם האיחוד האירופאי מראה את האינטרס שיש למקבלי ההחלטות ברכב שכזה עבור ערי אירופה, ולכן ניתן להעריך בסבירות גבוהה שלפנינו מבט אמיתי וריאליסטי למדי על עתיד הרכב המסחרי העירוני, וזה נראה לא רע. מתי זה יקרה? הערכות מדברות על כשנה עד לתחילת ניסוי מוגבל בכמה ערים אירופאיות, ומספר שנים נוסף עד לתחילת הייצור הסדרתי ומכירת ה-Deliver בסוכנות הקרובה לביתכם.