משאית מק LR חשמלית

לראשונה: מק משיקה משאית חשמלית

משאית מק LR חשמלית

משאית מק LR חשמלית; דגמי ה-LR פופולריים במיוחד בתחום פינוי האשפה בצפון אמריקה

יצרנית המשאיות האמריקאית מק (Mack Trucks, בבעלות רנו-משאיות שבתורה בבעלות וולוו) חשפה גרסה חשמלית למשאית מסדרה LR המצוידת בטורבינה לייצור חשמל. משאיות מסדרה LR פונות בעיקר לתחום המוניציפלי ופופולאריות מאוד בענף איסוף האשפה, בארה"ב בעיקר. המשאית שהוצגה הנה פרי שיתוף פעולה בין מק לבין יצרנית המנועים החשמליים לכלי רכב Wrightspeed. צבר סוללות הנטענות באמצעות חיבור למקור חשמל חיצוני ומהמרת אנרגיית הבלימה מספקות חשמל למנועים הנתונים על סרני המשאית ומאפשרים נסיעה שקטה, עם 0 זיהום אוויר ומומנט מרבי מ-0 סל"ד. מק הודיעה כי תציע את המערכת למשאיות מסדרה LR בהזמנה מיוחדת וכאחת האופציות שבהיצע, כאשר במקביל לחשיפה הודיעה החברה על הזמנות ראשונות שכבר הצטברו, מחברות העוסקות בפינוי אשפה.

משאית מק LR חשמלית

משאית מק LR חשמלית; מבט על המנועים המותקנים על הסרנים

מערכת ההינע החשמלי שפותחה על ידי Wrightspeed נקראת Route 1000 והיא מיועדת להחליף מערכות הינע קונבנציונליות. המערכת מתוכננת להרכבה על המשאית בפס הייצור, בשלב הבנייה ולא כתוספת לאחר הייצור. ה-Route 1000 תוכננה במערכת מאריכת טווח למשאיות, קרי: הוספת כוח ולקיחת פיקוד כאשר ניתן, עם גיבוי מצד המנוע הקונבנציונלי ומערכות ההינע המקובלות. במקרה זה מדובר במערכת שתחליף כאמור את מערכת ההנעה של המשאית והיא תהפוך לחשמלית לגמרי.

משאית מק LR חשמלית

משאית מק LR חשמלית; סכימת פעולה

מאחר ומשאיות העוסקות בפינוי אשפה צורכות כוח רב מצהירה מק על טווח נסיעה מצומצם למדי עד שתידרש טעינה מחדש של הסוללות בן פחות מ-40 ק"מ. טווח זה מגביל את רוב סוגי הפעילות של משאיות כאלו ולכן מותקן מאחורי תא הנוסעים במשאית גנרטור בדמות טורבינה המייצרת חשמל, המוזנת באמצעות גז מעובה או סולר, בהתאם לדרישה. כאשר המערכת מזהה ירידה ברמת הטעינה בסוללות נכנסת הטורבינה אוטומטית לפעולה ומטעינה אותן מחדש. למעשה, עם דואגים לתדלוק מיכל הדלק/גז נוזלי של הגנרטור אין הגבלת מרחק או זמן פעולה למשאית, שתמשיך בכל מצב לפעול חשמלית.
אופציה הקיימת במערכת של Wrightspeed אך לא ברור אם תוצע במק LR היא הוספת מנוע דיזל קונבנציונלי שישמש כגנרטור וימלא את הסוללות כאשר יידרש. במק מדגישים עוד כי גם סעיף התחזוקה השוטפת – בעיקר הבלמים – מהווה יתרון משמעותי ב-LR החשמלית, בעיקר מאחר ובתחום אליה היא מיועדת (איסוף האשפה) מופעל עומס חריג על הבלמים בשל אופי העבודה הכולל האצות ועצירות תכופות. מאחר והמנועים החשמליים משמשים הן להנעה והן לבלימה (ובכך גם תורמים למילוי הסוללות, כאמור) אין במשאית זו בלמים קונבנציונליים כלל, כך שאין מה לתחזק בהם… מערכת ההינע החשמלי של Wrightspeed שתוצע במק LR החשמלית תוכננה להניע משאיות עד למשקל של 30 טון ובמשקל זה לעמוד בנסיעה בשיפועים של עד 40%.

משאית מק LR חשמלית

משאית מק LR חשמלית

"מק היא המובילה בתחום המשאיות למחזור ולפינוי אשפה בעיקר בגלל שאנו משקיעים ללא הפסקה בפיתוח, יישום רעיונות חדשים ושיטות ייצור והינע חדשות" אומר עם חשיפת ה-LR החשמלית דניס סלייגל, נשיא Mack Trucks. "אנו עושים זאת לאורך כל 116 שנות קיומנו ונמשיך לעשות כן. מבחינתנו Wrightspeed חולקת עמנו את אותה הרוח והחזון, ואנו כמהים ליישם יותר ויותר את המערכות החשמליות שלהם במשאיות שלנו", מסכם סלייגל, תוך רמזים לגבי אופציות חשמליות נוספות בעתיד.